Betta Fish Care  
Go Back   Betta Fish and Betta Fish Care > Betta Fish Bowls, Habitats, and Accessories
Check out the eBook Betta Fish Care Made Easy
betta fish
Reply
 
Thread Tools Search this Thread
Old 10-15-2009, 10:56 AM   #1 
fishyinpa
Member
 
fishyinpa's Avatar
 
Join Date: Dec 2008
Location: South NJ
Cleaning a cycled tank

Well if you read over on the care forum,I lost Fishy. He was in a 10 gallon cycled tank. So I am wondering what do I do with it now? Since its cycled,can I still tear it down. I dont want to lose the cycle. I always wanted to take out the yucky gravel,pain in the rear end lol. Guess I can now. I am deciding if I wanna try a sorority or just split it with two of my girls.
fishyinpa is offline   Reply With Quote
Old 10-15-2009, 11:22 AM   #2 
ChristinaRoss
Member
 
ChristinaRoss's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
first, sorry for your loss..........do you have a filter on this tank that has cartridges? they grow a bacteria colony in them thats what makes a cycled tank cycled. or the gravel has a colony as well. if i were you and i wanted to keep a tank cycled, id syphon the gravel and keep it in, do a water change as usual and then youd be able to add fish right away.

if you empty the tank and clean the gravel, youll be losing the beneficial bacteria, and the filter will be turned off, so id think the bacteria in it would die off as well. so, if you take the whole tank down, youll be starting over.
ChristinaRoss is offline   Reply With Quote
Old 10-15-2009, 11:23 AM   #3 
ChristinaRoss
Member
 
ChristinaRoss's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
you mentioned you dont like the gravel? so as an alternative, u can take out the gravel and do a quick water change but keep the filter cartridges, you can still have a cycled tank
ChristinaRoss is offline   Reply With Quote
Old 10-15-2009, 11:28 AM   #4 
fishyinpa
Member
 
fishyinpa's Avatar
 
Join Date: Dec 2008
Location: South NJ
Yes it has an Aquaclear..something or other on it...has been running for well about 8 months now. Okie so just a water change and I can add my girls? I dont want to mess it up any lol. If I have to keep the gravel since it has beneficial bacteria as well,thats fine.
fishyinpa is offline   Reply With Quote
Old 10-15-2009, 12:40 PM   #5 
ChristinaRoss
Member
 
ChristinaRoss's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
as long as the other fish didnt die from an illness, your good to go, your cycled, its healthy and ready for some girls........woohoo
ChristinaRoss is offline   Reply With Quote
Old 10-15-2009, 12:56 PM   #6 
fishyinpa
Member
 
fishyinpa's Avatar
 
Join Date: Dec 2008
Location: South NJ
Yeah he died mysteriously,but never showed signs of illness until this last week. But no idea what he had or why. I was thinking about a tank full of females,but scared....lol...Afraid Ill get a bunch and they wont get along,then gotta figure out what to do with them all! I dunno...plus dont really see many females around....
fishyinpa is offline   Reply With Quote
Old 10-15-2009, 01:34 PM   #7 
ChristinaRoss
Member
 
ChristinaRoss's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
well, you could always divide it and get 2 males?
ChristinaRoss is offline   Reply With Quote
Old 10-15-2009, 01:39 PM   #8 
fishyinpa
Member
 
fishyinpa's Avatar
 
Join Date: Dec 2008
Location: South NJ
haha yeah....i could...but i could split it for my girls! My one girl is odd though,she is bigger than any other female I have seen. I just cant decide who to put in. Or I could split 3 ways....hmmm....be nice to have less tanks to worry bout.
fishyinpa is offline   Reply With Quote
Old 10-15-2009, 01:44 PM   #9 
ChristinaRoss
Member
 
ChristinaRoss's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
well if that means u have an extra tank leftover you can feel free to send it my way lol
ChristinaRoss is offline   Reply With Quote
Old 10-15-2009, 01:48 PM   #10 
fishyinpa
Member
 
fishyinpa's Avatar
 
Join Date: Dec 2008
Location: South NJ
LOL! I have lots of extra tanks now. 2 glass ones and lots of the plastic ones. I know me though,Ill probably end up getting another male or female or heck both. Wish I could just keep them alive.
fishyinpa is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Do you think my tank is cycled? bettabeauty Betta Fish Bowls, Habitats, and Accessories 7 11-16-2009 05:36 PM
Fry tank, cycled or not? Nataku Breeding Betta Fish 6 03-24-2009 04:19 PM


All times are GMT -5. The time now is 04:01 PM.


Powered by vBulletin® Version 3.7.4
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.