Betta Fish Forum banner

Vinvrot of kleurverandering?

491 views 6 replies 5 participants last post by  HazelElly  
#1 ·
Hallo! Ik plaats hier voor het eerst iets, omdat ik me zorgen maak over mijn betta, Quimby. Eerst dacht ik dat zijn staart blauw werd, maar nu ben ik bang dat hij vin-/lichaamsrot heeft. Hij is mijn eerste betta en ik heb hem nu ongeveer anderhalf jaar. Ik ben bezig met het opzetten van zijn ziekenboeg met vers water en aquariumzout, voor het geval het vinrot is. Kan iemand me laten weten of dit er inderdaad uitziet als vinrot of gewoon een verandering in zijn kleur? Heel erg bedankt!

#2 ·
Hallo! Ik ben niet zo bekend met het diagnosticeren van ziekten, behalve zwemblaas en ick, maar naar mijn mening is het gewoon een kleurverandering. We vragen iedereen die in dit gedeelte post om dit formulier in te vullen. Kopieer en plak het gewoon in je eigen reactie, vul het in en klik op verzenden. Dit maakt het gemakkelijker voor de meer deskundige mensen om je sneller te helpen!

Het maakt niet uit of je een aantal van deze vragen in de post hebt beantwoord. Ze moeten alsnog beantwoord worden, lol. Geloof me. Het gebeurt wel eens dat mensen denken dat ze ze niet hoeven te beantwoorden, alleen omdat ze ze in de originele post hebben beantwoord... dit alleen maar ter waarschuwing, lol

Veel succes voor jou en je vinvriend!

Huisvesting:
Hoeveel gallons heeft je tank?
Zit er een filter in?
Zit er een verwarming in?
Wat is de temperatuur van je tank?
Zit er een luchtsteen of een ander type beluchting in je tank?
Zit er een Betta in je tank?

Voedsel:
Welk voedselmerk gebruik je?
Geef je vlokken of pellets?
Gevriesdroogd?
Hoe vaak geef je je Betta te eten? Hoeveel?

Onderhoud:
Hoe vaak deed je een waterverversing voordat je Betta ziek werd?
Welk percentage van het water heb je ververst?
Wat is de bron van je water?
Zuig je de bodem af of schep je alleen water eruit?
Welke toevoegingen gebruik je behalve conditioner? Welk merk conditioner?

Waterparameters:
Wat zijn je waterparameters? Geef exacte getallen. Als het in een dierenwinkel is getest, geef dan exacte getallen. "Prima" of "Veilig" zal ons niet helpen om je te helpen. Belangrijk: Test je water voor de reguliere waterverversing, niet erna.

Ammoniak:
Nitriet:
Nitraat:
pH:
Hardheid (GH):
Alkaliteit (KH):

Symptomen en behandeling:
Wanneer heb je de symptomen voor het eerst opgemerkt?
Hoe is het uiterlijk van je Betta veranderd?
Hoe is het gedrag van je Betta veranderd?
Eet je Betta nog?
Ben je begonnen met het behandelen van je Betta? Zo ja, hoe?
Heeft je Betta een geschiedenis van ziek zijn?
Hoe lang heb je je Betta al?
Was hij of zij ziek of leed hij of zij aan een of andere schade toen hij of zij werd gekocht?

#3 ·
Vul het formulier in, zodat we je detectives kunnen helpen zijn in het geval er iets is dat we voor je kunnen aanpassen of voor je kunnen ontdekken in de omgeving.

Op het eerste gezicht zou ik stemmen op kleurverandering, vinrot begint meestal als verval van randen. In het begin is de beste behandeling om in dezelfde tank te blijven en gewoon vaker water te verversen om het water ongerept te houden. Geen zout nodig.

#4 ·
Bedankt voor alle nuttige feedback tot nu toe! Excuses dat ik het formulier niet eerder heb kunnen invullen. Sinds gisteren lijkt de donkere vlek bovenop zijn staartvin wat te zijn aangetast. Ik heb duidelijkere foto's van de betreffende plek van gisteren en vandaag bijgevoegd.

Huisvesting:
Hoeveel liter is uw aquarium? 3 gallon
Zit er een filter in? Ja
Zit er een verwarming in? Ja
Wat is de temperatuur van uw aquarium? 80 graden
Zit er een bruissteen of een ander type beluchting in uw aquarium? Nee
Zit er gezelschap bij uw Betta? Wat voor soort? Nee

Voeding:
Welk voedselmerk gebruikt u? Cobalt Aquatics
Voert u vlokken of pellets? Pellets
Gevriesdroogd? Nee
Hoe vaak voert u uw Betta? Hoeveel? 2x per dag, in totaal 6-7 pellets

Onderhoud:
Hoe vaak voerde u een waterverversing uit voordat uw Betta ziek werd? Om de twee weken
Welk percentage van het water ververste u? 50%
Wat is de bron van uw water? Top Fin voorgeconditioneerd aquariumwater
Zuur je de bodem af of schep je alleen water eruit? Zuur
Welke toevoegingen gebruikt u behalve conditioner? Welk merk conditioner? API Stress Coat

Waterparameters:
Wat zijn uw waterparameters? Geef exacte getallen. Indien getest door een dierenwinkel, geef dan exacte getallen. "Prima" of "Veilig" helpt ons niet om u te helpen. Belangrijk: Test uw water vóór de reguliere waterverversing, niet erna.

Ammoniak: Moet hiervoor een aparte testkit aanschaffen
Nitriet: 0
Nitraat: 0
pH: 7,0
Hardheid (GH): 60
Alkaliteit (KH): 40

Symptomen en behandeling:
Wanneer merkte u de symptomen voor het eerst op? Ongeveer een maand geleden
Hoe is het uiterlijk van uw Betta veranderd? Er verscheen een blauwe streep aan de bovenkant van zijn staartvin. Sinds het verscheen, is het donkerder geworden en ziet het er gezwollen uit. Het lijkt ook te zijn begonnen met rotten. Ik heb gemerkt dat zijn rechteroog eruitziet alsof hij ook een cataract heeft.
Hoe is het gedrag van uw Betta veranderd? Zijn gedrag is niet veel veranderd. Hij ligt graag te luieren, maar is nog steeds actief. Hij is onlangs tegen het filter gaan rusten, en ik vraag me af of dit een probleem kan veroorzaken.
Eet uw Betta nog? Ja
Bent u begonnen met het behandelen van uw Betta? Zo ja, hoe? Ik heb hem gisteren in een ziekenhuistank geplaatst met een kleine hoeveelheid aquariumzout en zijn verwarming.
Heeft uw Betta een geschiedenis van ziek zijn? Hij was vorig jaar ziek met wat ik dacht dat een zwemblaas was, maar sindsdien heeft hij geen problemen meer gehad.
Hoe lang heeft u uw Betta al? Ongeveer anderhalf jaar
Was hij of zij ziek of leed hij of zij aan een soort schade toen hij of zij werd gekocht? Nee, dat denk ik niet.

Attachments

#7 ·
Doe eerst geen tankcyclus, dat kan weken duren. Doe gewoon een mooie waterverversing in de tank waarin hij zit. Hoe lang leeft hij al in deze tank, wat zijn je waterparameters nu? Hij kan ziek zijn omdat je deze tank misschien niet hebt laten indraaien. Als je een kleine verandering hebt gedaan, doe dan aquariumzout erin, afhankelijk van de grootte van de tank, dan moet je Bettafix gebruiken, je kunt Pimafix of Melafix niet gebruiken, die twee medicijnen zijn te sterk. Aquariumzout doseer je een keer en de Bettafix doseer je elke dag gedurende 7 dagen, maar ik weet niet zeker of je de tank waarin hij zit wel of niet hebt laten indraaien. Zo niet, dan kan dat de reden zijn waarom hij ziek is, want je waterparameters moeten 0 zijn. Ik wens jou en je visje het allerbeste.